Jak przygotować się do sezonu narciarskiego?

Strona główna » Blog » Jak przygotować się do sezonu narciarskiego?
  • sezon-narciarski-wyjazd-na-narty
Jak przygotować się do sezonu narciarskiego?
5 (100%) 3 vote[s]

Narty – sezon 2018/2019 rozpoczęty!

Wielkimi krokami zbliża się zima, która jest porą roku wytęsknioną i wyczekiwaną przez wszystkich miłośników sportów zimowych. Narty to chyba najpopularniejszy z nich.

Sezon narciarski w wysokich górach, m.in. w Austrii, we Włoszech czy we Francji rozpoczyna się wcześniej i trwa dłużej niż w Polsce. Jeśli chcemy bez problemu szusować po stokach górskich na nartach lub desce snowboardowej powinniśmy solidnie przygotować się do tego. Nie chodzi tu wyłącznie o przygotowanie sprzętu narciarskiego, ale i naszego organizmu do niecodziennego skądinąd wysiłku fizycznego. Dzięki temu będziemy mogli uniknąć kontuzji, które mogą wykluczyć nas na wiele tygodni ze sportów zimowych.

Dlaczego trening przed wyjazdem na narty jest ważny?

Jazda na nartach zmusza nasze ciało do dużego, niecodziennego wysiłku. Jeśli nie jesteśmy zawodowymi narciarzami, przed feriami i wyjazdami na narty powinniśmy zaplanować trening, który pozwoli nam uniknąć możliwości wystąpienia urazów na stoku. Jednocześnie fizyczne przygotowanie do jazdy będzie powodować, że zaczniemy czerpać o wiele więcej przyjemności z samej jazdy.

Właściwe przygotowanie fizyczno-kondycyjne skutkuje łatwiejszym osiągnięciem dobrej techniki jazdy i przyczyni się do wydłużenia czasu jazdy na stokach. Musimy mieć świadomość, że odpowiednie przygotowanie fizyczne przed sezonem narciarskim zmniejsza ryzyko urazów i kontuzji, a także ryzyko przeciążeń stawów i mięśni.

Analogicznie, brak treningu, zwłaszcza w przypadku osób, które przez cały rok prowadzą raczej bierny, siedzący tryb życia, a następnie wyjście na stok spowoduje, że ciało będzie bardzo podatne na zmęczenie. Takie osoby mocno odczują zakwasy w mięśniach, przez co już po jednym dniu urlopu na nartach mogą nie być w stanie w ogóle założyć sprzętu sportowego.

Jak powinien wyglądać trening przygotowujący do sezonu narciarskiego?

Zarówno w przypadku jazdy na nartach i snowboardzie, w ruchu jest wiele grup mięśni i stawów w naszym ciele. Niemniej przy podstawowym treningu przygotowującym do jazdy na stokach powinniśmy skupić się na dolnych partiach ciała – na mięśniach nóg i mięśniach pasa biodrowego. Poza tym warto poświęcić czas na trening grup mięśni prostownika grzbietu, mięśni brzucha, mięśni obręczy barkowej oraz mięśni ramion.

Nie wystarczy rozpocząć przygotowania fizyczne na tydzień przed wyjazdem na ferie. Nawet codzienne trenowanie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, a także rodzi ryzyko przeciążenia niewytrenowanych mięśni. Może dojść do naciągnięć i naderwania mięśni, co wykluczy daną osobę z uczestniczenia w jeździe na stokach w górach.

Zaplanowany trening przygotowujący do sezonu narciarskiego powinien trwać minimum 6-8 tygodni, a najlepiej, żebyśmy poświęcili na niego 3 miesiące. W pierwszym etapie wystarczy trenować 3 razy w tygodniu, a w miarę wzmacniania się mięśni i usprawnienia kondycji możemy zwiększać intensywność i długość treningu – na koniec możemy ćwiczyć 4-5 razy w tygodniu.

Trening na ostatnią chwilę?!

Jeśli jednak wyjazd na narty zbliża się wielkimi krokami, a my nie rozpoczęliśmy treningu, to mimo wszystko warto zacząć nawet teraz. Każdy trening, każda aktywność fizyczna przed wyjazdem zaprocentuje łatwiejszą adaptacją do wysiłku związanego z jazdą na nartach. Ale ostrożnie. Jak już wspomnieliśmy, ważne żeby nie dopuścić do przeciążenia.

Trenować można w domu, ale więcej możliwości dają dobrze wyposażone siłownie, kluby fitness i pomoc personalnego trenera. Treningi powinny składać się z rozgrzewki, treningu właściwego i stretchingu. Nie można darować sobie rozgrzewki, ponieważ to bardzo ważny etap, w którym rozgrzewamy mięśnie i układ ruchu. W przeciwnym wypadku nie będziemy w stanie wykonywać natychmiastowo działań w treningu właściwym. W ramach rozgrzewki podnosi się temperatura naszego ciała, pozwala dostarczyć odpowiednią ilość krwi i tlenu do naszych mięśni.

Właściwa część treningu przed sezonem narciarskim powinna trwać nie więcej niż 45-50 minut i polegać na wzmacnianiu aparatu ruchu, zwłaszcza nóg. Na zakończenie treningu trzeba rozciągnąć mięśnie i wyciszyć organizm, dzięki czemu uda nam się zmaksymalizować efektywność pracy na siłowni czy w klubie fitness lub w domu.

W razie jakichkolwiek problemów w czasie treningu warto skonsultować się z profesjonalnym fizjoterapeutą. Zapraszamy do naszych gabinetów w Odnowie Turzyn.

Zadzwoń do nas i umów się na wizytę

By |2018-12-25T10:41:17+02:00Grudzień 16th, 2018|Categories: Fizjoterapia|0 Comments

Zostaw komentarz